vrijdag 11 januari 2013

De 3-minuten ademruimte meditatie



Naast vragen of een vriend(in) een berichtje stuurt kun je natuurlijk ook gewoon het alarm van je telefoon op een vast tijdstip laten afgaan. Ik ben bijvoorbeeld 's middags het drukst met activiteiten, dus ik heb mijn alarm op 15 uur staan. Dan neem ik dus even 3 minuten de tijd om een korte meditatie te doen. De oefening stelt je in staat om de automatische piloot uit te schakelen en weer contact te maken met het huidige moment. Deze oefening is heel geschikt om toe te passen in je dagelijks leven, want het kan altijd en overal. Het maakt niet uit of je thuis bent, op je werk, op visite of onderweg.

Ik zal hieronder de 3 stappen die je tijdens deze meditatie neemt uitleggen. Elke stap duurt 1 minuut.

Stap 1: Bewustzijn
Breng jezelf in het huidige moment door in een rechte houding te gaan zitten. Sluit je ogen en vraag je af:
Wat ervaar ik op dit moment, welke gedachten en gevoelens heb ik, wat zijn mijn lichamelijke gewaarwordingen?
Merk op wat je ervaart, zowel de aangename als de onaangename dingen.

Stap 2: Aandacht voor de ademhaling
Breng daarna je volle aandacht weer terug naar je ademhaling, naar het in- en uitademen. Als het lukt, doe je dit zonder te oordelen. Alleen het opmerken van de sensaties bij het op en neer gaan van je buik is belangrijk.

Stap 3: Uitbreiding
Breid je aandacht uit van je ademhaling naar je lichaam als geheel en mogelijk ook naar je houding en gezichtsuitdrukking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten