maandag 16 mei 2011

Zenmeditatie-/stiltedag


Afgelopen zaterdag ben ik naar een zenmeditatie-/stiltedag geweest in De Zwanehof in Zenderen. Om half 10 begon de dag en werden we welkom geheten. We waren met een groep van 12 mensen, waarvan 8 vrouwen en 4 mannen. Ik was veruit de jongste deelneemster, de anderen waren zo tussen de 35 en 70 jaar schat ik.

Na het welkomstpraatje was het gebeurd met het praten en begon het stil zijn. We begonnen met de eerste ronde van 25 minuten zazen (zitten), 10 minuten kinhin (lopen) in de Kloostertuin en nog een keer 25 minuten zazen. Daarna hadden we 25 minuten koffie/theepauze, wat natuurlijk ook in stilte was.

Om 11 uur was de Teisho, oftewel de toespraak. De toespraak ging over allerlei onderwerpen, zoals leegte, verlichting, verschillen tussen de Wereldreligies, jezelf accepteren, verandering begint bij jezelf, mededogen etc. Ik vond het een erg inspirerende tekst en het zette me echt aan het nadenken. Na de Teisho gingen we weer 10 minuten wandelen en 25 minuten zitten.

Om half 1 hadden we een lunch, die erg goed geregeld was. We konden van een buffet gebruikmaken, met soep, verschillende soorten brood en beleg, salades en loempia's. Ik heb lekker 2 bruine bolletjes gegeten, 1 met ham en 1 met kaas, komkommer en cherrytomaatjes. Ook heb ik nog een rauwkostsalade gegeten.

De lunch was ook in stilte en dat vond ik wel een vreemde gewaarwording. We zaten met 12 mensen aan een grote tafel in doodse stilte te eten. Maar ik vond het wel erg fijn, om in jezelf gekeerd te zijn, maar toch open naar anderen en het eten ook echt te proeven.

Na de lunch was het weer tijd voor een ronde zazen-kinhin-zazen. 's Ochtends had ik vooral gemediteerd op mijn ademhaling, geluiden die ik hoorde en een kaarsvlam. 's Middags heb ik vooral aan inzichtmeditatie gedaan. Ik heb gemediteerd op de gedachten die langskwamen en ik heb nagedacht over waar ik sta in mijn leven, welke waarden ik belangrijk vind en wat ik nog wil in mijn leven. Hierover mediteren was erg verhelderend en inspirerend!

Om half 3 hadden we weer koffie/theepauze en daarna hadden we een Mondo. We doorbraken het zwijgen en hielden een groepsgesprek over hoe we de dag tot nu toe hadden ervaren, welke onderwerpen uit de Teisho ons wel/niet hadden aangetrokken en wat we verder maar kwijt wilden. het leverde een boeiende discussie op en naast dat we veel bij elkaar herkenden, waren er ook verschillen, wat extra interessant was om over te praten natuurlijk.

Na de Mondo hebben we nog 1 rondje kinhin en zazen gedaan en tenslotte hebben we de Gelofte aan de Mensheid afgelegd (zie andere blog). Om 16 uur was de dag afgelopen en ging ieder weer zijn of haar weg.

Zoals ik al zei vond ik het echt ontzettend inspirerend om een dag in stilte door te brengen. Normaal gesproken ben ik wel iemand die veel praat en weinig stil is. De laatste tijd was ik al een beetje aan het oefenen met vaker stil zijn, meer naar andere mensen luisteren in plaats van altijd mijn eigen verhaal te willen vertellen etc. Ik heb verschillende inzichten gekregen in mezelf en in hoe ik wil zijn en wat ik wel en niet wil.

Ik vond het echt een hele bijzondere ervaring om mee te maken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten