maandag 16 mei 2011

Basisworkshop Meditatie


In september ben ik naar een meditatieworkshop in Zwolle geweest. Het was een beginners workshop van http://www.abc-van-meditatie.nl/. Ik heb al best veel ervaring met meditatie, maar het leek me wel eens leuk om het in een groep te doen ipv thuis op mijn meditatiekussentje. We waren met een groep van ongeveer 25 mensen, waarvan het merendeel vrouw ( er waren geloof ik 4 mannen)

De workshop begon met een inleiding, voorstelrondje, de doelstellingen en de agenda. Daarna kregen we informatie over een geleide lichaamsgerichte meditatie, oftewel de bodyscan, die we daarna ook gingen doen. Ik vind de bodyscan echt ontzettend fijn om te doen, omdat ik normaal altijd in mijn hoofd zit en je hierbij je aandacht op je lichaam richt. Zo leer ik beter te voelen wat er zich in mijn lichaam afspeelt. Na de bodyscan hebben we het gehad over de voordelen en werking van meditatie, wat mediteren precies is en welke meditatietechnieken er zijn.


Daarna gingen we een ademhalingsmeditatie doen, waarbij we de ademhaling moesten tellen. Na deze meditatie hebben we het gehad over verschillende houdingen (fysiek en mentaal) en hebben we een mantrameditatie gedaan. Dit vind ik zelf niet echt een fijne meditatie, ik mediteer liever in stilte. Tenslotte kregen we nog tips over hoe je thuis het mediteren kunt aanpakken.

Er werd voor mij niet echt wat nieuws verteld, aangezien ik dus al zelf mediteerde en er al heel veel boeken over heb gelezen. Maar ik vond het wel erg leuk om het nu samen met andere mensen te doen, ervaringen uit te wisselen en weer wat geïnspireerd te worden.

De locatie was ook prachtig. Het klooster staat midden in het centrum van Zwolle, naast het ziekenhuis, maar ziet er echt mooi uit! Er is een mooie kloostertuin en ondanks dat je midden in de stad zit, is het toch erg stil ( behalve als er dan een ambulance met gillende sirenes voorbij rijdt, dat hoor je wel)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten