maandag 25 maart 2013

Stilstaan bij de dag

Vaak rijgen de dagen zich aaneen. Je bent druk druk druk en voordat je het weet is de week weer voorbij, opgegaan aan drukke bezigheden. Aan het eind van de week weet je vaak niet eens meer wat er aan het begin van de week allemaal is gebeurd. Ik sta daarom elke dag aan het eind van de dag even stil bij die dag. Ik heb een notitieboekje waarin ik elke avond minimaal 3 positieve dingen van die dag opschrijf. Soms is het lastig, moet ik echt goed nadenken. Zit het hem echt in de kleinste dingetjes. Maar het helpt me zo wel stilstaan bij de dag, het helpt om bewuster in het leven te staan en om onafgemaakte zaken los te laten.





Het hoeft niet lang te duren, je kunt het gewoon in je avondritueel inpassen. Sta een paar minuten stil bij de dag door van begin tot einde op je dag terug te kijken, of door terug te werken vanaf het nu tot de tijd waarop je wakker werd. Ga alle dingen na die je aangingen, alles waar je je zorgen over maakte of wat onvolledig leek. Denk erover na, maar doe er verder niets mee. Herinner je natuurlijk ook de leuke en goede momenten, en geef jezelf de tijd om daar dankbaar voor te zijn. Je kunt deze dingen zoals ik doe opschrijven, maar dat hoeft niet. Je kunt dit moment van stilstaan bij de dag natuurlijk ook afsluiten met een mini-meditatie, waarbij je je vijf minuten concentreert op je ademhaling. Zo kun je de dag helemaal goed afsluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten